Gruezi Zürich! - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Lara Kleinrensink - WaarBenJij.nu Gruezi Zürich! - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Lara Kleinrensink - WaarBenJij.nu

Gruezi Zürich!

Door: LaraK

Blijf op de hoogte en volg Lara

04 September 2014 | Zwitserland, Zürich

Opeens zit je daar dan. Een ander land, met een andere taal en nieuwe mensen. Een nieuw huis, een nieuwe school en een nieuw leven. Maar ik heb geen tijd om dit echt te beseffen. Het is ook allemaal zo snel gegaan. Drie weken geleden wist ik nog niet van het bestaan van dit huis af, twee weken geleden moest ik alle spullen uit mijn Nederlandse kamer inpakken en vorige week stapte ik hier voor het eerst binnen. Nu loop ik hier rond alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Het was gek om uit Nederland weg te rijden in een volgeladen bus, waarbij half Voorschoten je nog op de stoep na staat te zwaaien. Ik vond het leuk om al die mensen nog even een afscheidsknuffel te kunnen geven, omdat dit op Skype (nog) niet mogelijk is. Tegelijk leek het afscheid zo officieel: ik kom wel weer terug hoor!

Samen met twee huisgenoten deel ik een mooie woning in Zürich met uitzicht op een mooie basisschool aan de ene kant en bergen aan de andere kant. Zij zijn ook Nederlands en komen hier met hetzelfde doel: om te dansen. Zeven jaar heb ik op de dansacademie in Rotterdam gezeten. Tijdens een auditie heb ik het aanbod gekregen om hier, op de Zürcher Hochschule der Künste (ZHdK), de bachelor voor Uitvoerend Danser te volgen. Volgende week beginnen dan eindelijk de danslessen, waar ik me al maanden op verheug!

Op het moment ben ik dus nog druk bezig met alle regelzaken. Want daar houden Zwitsersen van: alles tot in de kleinste details regelen.
Om het allemaal nog een schepje moeilijker te maken, spreken ze hier het zogenaamde Zwitsersduits: een mengelmoes tussen Duits en Zweeds als je het mij vraagt (en voor de gemiddelde Nederlander niet te verstaan). Daarom heeft de opleiding een intensieve Duitse taalcursus geregeld, omdat Duits hier de voertaal zal zijn. Hierdoor loop ik al op de hogeschool voor de kunsten rond. Aan alles is te merken dat hier veel kunstenaars rondlopen. Zo vroeg een meisje mij vandaag of ik het goed vond dat zij een foto van mij zou maken voor een Beeld&Designproject. Deze vraag had ik niet zien aankomen, maar natuurlijk vond ik het wel leuk om mee te doen.

Eerste Zürichindruk: geweldig! Dit kan ik wel drie jaar volhouden...

  • 10 September 2014 - 23:13

    Marleen:

    Superleuk om te lezen Lara!
    Heel veel succes en plezier daar en ik lees graag mee!
    Liefs Marleen

  • 11 September 2014 - 22:22

    Berno:

    leuk stukje Lara, tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Zürich

Reis als een danser

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2017

Zum letzten mal

24 April 2017

Bewegend leven

23 Januari 2017

Een doodgewone week

01 December 2016

Giessen

11 Oktober 2016

Stage
Lara

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 16576

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 31 Juli 2017

Reis als een danser

Landen bezocht: