Première - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Lara Kleinrensink - WaarBenJij.nu Première - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Lara Kleinrensink - WaarBenJij.nu

Première

Door: LaraK

Blijf op de hoogte en volg Lara

14 Januari 2015 | Zwitserland, Zürich

Afgelopen maand was het zover: de eerste voorstelling op mijn nieuwe opleiding. Hoewel ik jullie al veel over het leven hier in Zürich heb verteld, mag ik dit onderdeel zeker niet overslaan. Want dit is hetgeen waar we met de klas al die maanden zo hard voor gewerkt hebben en waar het als uitvoerend danser uiteindelijk om gaat.

Na maanden van dansmateriaal aanleren, experimenteren en perfectioneren was de week van de voorstelling eindelijk daar. In de laatste week repeteerden we elke dag van 09:00 tot 21:00, waarin we 's avonds altijd een doorloop in het theater hadden. Het voelde geweldig om het licht op het toneel weer te zien schijnen. Het feit dat we een week op het toneel mochten oefenen voor de première, is erg luxe. Vaak krijg je één of twee dagen om het licht in orde te maken, de generale repetitie uit te voeren en je behaaglijk op het toneel te voelen.

Vrijdag was de dag van de première. 's Ochtends kregen wij een warming-up door een balletdocent. Hierna hadden we een repetitie met de choreografen om de laatste correcties door te nemen en sommige dingen te veranderen. 's Middags hadden we vrij om uit te rusten, alle spullen voor de voorstelling bij elkaar te zoeken en ons op te maken voor de voorstelling. 's Avonds werden wij al vroeg in het theater verwacht om op te warmen. Hierna kregen wij de kans om individueel stukjes van de voorstelling door te nemen en ook de technici hadden de mogelijkheid om de puntjes op de “i” te zetten.
Een half uur voor aanvang ging iedereen naar de kleedkamer om hun kostuum aan te trekken en elkaar zogenaamde ToiToiToi'tjes te geven (een kleinigheidje om elkaar geluk te wensen). Een kwartier voor aanvang stond iedereen op zijn plek in de coulissen, zodat het publiek de zaal in kon lopen.

De voorstelling zelf maak ik als een waas mee. Ik geniet, weet wat er gebeurt en wat mijn taak in het geheel is, maar de tijd lijkt niet aanwezig te zijn. Tijdens de buiging besef je opeens wat er allemaal in de afgelopen veertig minuten zich heeft afgespeeld.

Ook de dag tussen de voorstellingen, zaterdag, gaan de lessen gewoon door om in vorm te blijven voor zondag. 's Zondags is iedereen klaar om er weer tegenaan te gaan. Niet voor de laatste keer, want in februari mogen wij door de grote vraag de voorstelling nogmaals opvoeren.

Zie foto's voor een impressie