Semester II - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Lara Kleinrensink - WaarBenJij.nu Semester II - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Lara Kleinrensink - WaarBenJij.nu

Semester II

Door: LaraK

Blijf op de hoogte en volg Lara

07 Februari 2015 | Zwitserland, Zürich

Het is een poosje geleden sinds ik iets op deze blog geplaatst heb. De temperatuur is intussen flink gedaald, de bergen zien wat bleker en de lucht is wat grauwer.
Verder gaat het leven in Zürich vrolijk door. Het tweede semester is begonnen, we oefenen voor voorstellingen en we trainen elke dag net zo hard als voorheen.

Met het starten van het tweede semester/half jaar, wat overigens een bizar idee is, zijn ook alle docenten veranderd. In de driejarige opleiding wil men ons zoveel mogelijk verschillende invloeden geven, zodat we met velerlei docenten, benaderingswijzen en dansstijlen om kunnen gaan en deze leren kennen.
Aan de ene kant vind ik het heel erg leuk en leerzaam om te switchen door bovenstaande redenen. Aan de andere kant vind ik het ook jammer om de “oude” docenten zo snel achter je te moeten laten, omdat ik van zowel hun doceertechnieken als lessen erg kon genieten.
De docenten worden uit verschillende landen gehaald. Veel docenten zijn van oorsprong Zwitsers, maar hebben voor hun danscarrière het land moeten verlaten (omdat er tot vorig jaar geen moderne dansacademie in Zwitserland bestond). Nu probeert de academie deze docenten/dansers/choreografen terug naar Zwitserland te halen, omdat zij destijds naar zo'n academie in hun eigen land verlangd moeten hebben. In deze groep van “vertrokken Zwitsers” zit een grote groep die naar Nederland vertrok. Samen met de grote groep Nederlands in de klas (vier van de dertien), wordt Holland dus absoluut niet ondervertegenwoordigd.

Op de hogeschool is de Prix de Lausanne hèt onderwerp van de dag. Deze 'prix' is de prijs der prijzen in de balletwereld. In deze wedstrijd komen klassiek geschoolde dansers van over de hele wereld naar Lausanne om voor deze prijs te strijden. Er zijn vier variaties (dansen) waar je uit mag kiezen, waarna een jury uren achtereen de solo's bekijkt om de beste te selecteren. Ook twee meisjes van de balletopleiding op mijn school nemen deel aan de wedstrijd. Aangezien zij de Zwitserse balletopleiding volgen, zijn zij in vele kranten in het land te vinden.
Tijdens de halve finale is één van de twee meisjes afgevallen, de ander mag door naar de finale.

Hoewel ik niet strijd voor de Prix de Lausanne, sta ik volgende week wel in de lokale krant van Zürich. Zoals veel van jullie zullen weten, ben ik voor het begin van dit schooljaar een crowdfundingproject begonnen om de opleiding te kunnen financieren. Een journalist las mijn pagina en benaderde mij afgelopen week. Vandaag werd ik door hem geïnterviewd, waarbij hij mij vroeg naar mijn idee achter het project, het leven in Zürich en mijn droom om danser te worden. Als het artikel wordt gepubliceerd, houd ik jullie natuurlijk op de hoogte.

Volgende week voer ik nogmaals de voorstelling “With Love from Zürich” op, waar ik me enorm op verheug. Afgelopen weken hebben we alle stof weer teruggehaald, verfijnd en “gecleand” waardoor we het volgende week op een nieuw niveau kunnen opvoeren. Ook mijn terugblik op deze voorstelling zal ik in een volgende blog toelichten.

  • 08 Februari 2015 - 14:08

    Jan Jaap Kleinrensink:

    Dat is weer een goed verhaal, Lara! Naar dat nieuwsartikel ben ik natuurlijk reuze benieuwd.
    Volgend jaar een gooi naar de Prix de Lausanne? Of is die alleen voor Zwitsers?
    :)

  • 08 Februari 2015 - 14:51

    Lara Kleinrensink:

    Leuk! Dankjewel voor je reactie :)
    De prix de Lausanne is een wereldwijde wedstrijd (die in Lausanne wordt georganiseerd). Mijn deelname is echter niet mogelijk doordat ik geen klassieke opleiding doe. Bovendien ben ik te oud (het gaat om jongens en meisjes tussen de 15 en 18 jaar). Helaas..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Zürich

Reis als een danser

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2017

Zum letzten mal

24 April 2017

Bewegend leven

23 Januari 2017

Een doodgewone week

01 December 2016

Giessen

11 Oktober 2016

Stage
Lara

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 16577

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 31 Juli 2017

Reis als een danser

Landen bezocht: