Ausnahmesituation: Amokalarm - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Lara Kleinrensink - WaarBenJij.nu Ausnahmesituation: Amokalarm - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Lara Kleinrensink - WaarBenJij.nu

Ausnahmesituation: Amokalarm

Door: LaraK

Blijf op de hoogte en volg Lara

04 December 2014 | Zwitserland, Zürich

Hoewel ik een paar dagen geleden een update van het Zürichse leven heb geplaatst, wilde ik voor deze situatie een uitzondering maken (deze “Ausnahmesituation”).
Wellicht hebben jullie een bericht op de radio gehoord of op internet gelezen, want Toni Areal was volop in het nieuws (ook in Nederland). *

Vanochtend was ik zoals elke dag om kwart voor negen op weg naar de dansstudio, om mij voor de balletles die om negen uur zou beginnen op te warmen, toen er een alarm afging:
“Infolge eine Ausnahmesituation, dürfen Sie das Gebäude auf keinen Fall verlassen. Bleiben Sie in den Räumen... Schliessen die Türe und Fenster ab... Halten Sie sich dicht am Boden auf...”
Aangezien ditzelfde alarm vorige week ook als vals alarm afging, verwachtte ik ook deze keer een storing of iets dergelijks. Ook de anderen in de omgeving leken niet onder de indruk te zijn van dit bericht, wat eigenlijk een zorgelijk feit is. Zo zag ik mensen bij het café rustig van hun koffie genieten en mijn klasgenoten, inclusief ikzelf, rustig opwarmen.
Om negen uur kwam de docent binnen met het bericht dat de les pas zou beginnen als het alarm gestopt was. Om kwart over negen startte wij desalniettemin de balletles. Twee oefeningen later stopte het alarm, maar hoorden wij een ander geluid: de politie door de luidspreker. Hij vertelde ons dat het géén oefening was en dat wij werden geacht de aanwijzingen op te volgen. Hierdoor werd de les stilgelegd, werden de deuren op slot gedraaid en iedereen ging op de grond zitten. Vervolgens hebben we nog twee uur in het lokaal zittend gewacht. Tijdens het wachten hebben we enkele buikspieroefeningen uitgevoerd, de docent zette kerstliedjes op om de rust te behouden en verder was ieder kalm onder de situatie. Op een gegeven moment werden ook de schermen van de ramen naar beneden gehaald.
Om twaalf uur kregen we het goede nieuws dat we het gebouw mochten verlaten. Mits we dit zo snel mogelijk deden, zonder gebruik te maken van de lift en zonder hectiek.

Zodra we het lokaal uit liepen, stonden wij oog in oog met een zwaar beladen agent (zie afbeelding).
Eenmaal buiten zagen we de hectiek die dit had veroorzaakt: massa's studenten, agenten en journalisten. Deze drukte was compleet het tegenovergestelde van de rust in het danslokaal. Toch was het fijn om buiten te zijn.
Verschillende mensen kwamen naar ons toe om onze ervaring met hen te delen. Een man van het Zwitserse kanaal “Toponline” heeft mij ook geïnterviewd, waardoor ik op het Zwitserse nieuws van 18:00 geweest ben. Morgen zal dit op toponline.ch staan, voor de liefhebber...
Onze coördinator gaf ons hierna toestemming om naar huis te gaan.

Vermoedelijk heeft een anonieme beller naar het nummer gebeld wat dit alarm activeert en tegelijk de politie inlicht. Gelukkig worden hiertegen nu maatregelen getroffen, zodat we (hopelijk!) volgende week niet weer worden belast met een zogenaamde “Ausnahmesituation”.

* http://www.spitsnieuws.nl/buitenland/2014/12/dikke-paniek-na-alarm-kunstacademie-zurich

• 05 December 2014 - 08:44

Saskia:

Dat was een spannend verhaal!

• 13 December 2014 - 05:55

Jan Jaap:

Nu pas gelezen, wel al eerder uit eerste hand gehoord.
    Wow, spannend. Gelukkig heel goed afgelopen.
    Wel goed om te weten dat ze alles uit de kast halen als er gevaar dreigt. Nu nog het loos alarm uitschakelen...